Enter

De impact van social media

20 jun 2014| Social Media

Nu zo’n beetje de hele wereld sociale media heeft omarmd, vond ING het tijd voor een onderzoek. Wat is precies de impact van social media op het nieuws? De conclusies waren niet heel verrassend, maar als je ze naast elkaar zet toch wel interessant.

Zo noemt bijvoorbeeld de helft van de journalisten sociale media als hun belangrijkste bron van informatie, terwijl tegelijkertijd een derde aangeeft dat ze de berichtgeving op sociale media onbetrouwbaar vindt. Herkenbaar?

Feit is dat je op Twitter tijdens een belangrijke gebeurtenis het snelst, de meeste informatie vindt. Continu Twitter checken tijdens een grote brand in het centrum van Leeuwarden of na nieuwe geruchten over de vermiste meisjes in Panama is dan een logisch vervolg, maar de kans dat je onjuiste informatie krijgt voorgeschoteld is enorm. En hoewel we dat allemaal weten, geeft toch tachtig procent van de ondervraagde journalisten in het onderzoek aan dat ze wel eens een social media nieuwtje hebben gepubliceerd zonder de feiten te checken.

Waar Nederlandse verslaggevers Twitter en Facebook al dagelijks gebruiken bij hun werk, lopen onze PR mensen nog een beetje achter. Ze kunnen volgens het onderzoek een voorbeeld nemen aan hun collega’s in de Verenigde Staten en Groot BrittanniĆ«, waar de PR profs sociale media al wel volop inzetten.

Het onderzoek geeft ook een kijkje in de toekomst. Zo is de verwachting dat journalisten minder aan fact-checking gaan doen en meer aan crowd-checking, dat de journalistiek meer gedreven zal worden door clicks en views en dat filmpjes en tweets op social media in de toekomst alleen maar meer worden ingezet bij de verslaggeving.

Sorry, the comment form is closed at this time.